"Jak opowiadać o sporcie w muzeum..." - konferencja w TGS
W konferencji z okazji 5-lecia TGS wzięli udział eksperci – naukowcy, muzealnicy, ale także bywalcy muzeów i osoby interesujące się sportem. Dyrektorka Muzeum Miejskiego w Tychach Aleksandra Matuszczyk oraz kierownik Tyskiej Galerii Sportu Piotr Zawadzki mówili o tym, jak powstała TGS, jak tworzono stałą ekspozycję, jakie wystawy i przedsięwzięcia zorganizowano w ciągu minionych lat, na czym skupiała się jej pięcioletnia działalność.
Dr hab. Dariusz Słapek z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie przedstawił problematykę rekonstrukcji historycznej w muzeum sportu. Nasz gość mówił też o odradzaniu się gier i zabaw podwórkowych, szkolnych oraz sportów lokalnych, które – jak np. palant – aspirują do miana dyscyplin sportowych.
Sebastian Glica z Muzeum Sportu i Turystyki w Łodzi poruszył m.in. temat działalności placówek muzealnych w miastach o silnych antagonizmach kibicowskich – w tym przypadku Widzewa i ŁKS-u. Zbiory i najnowsze wystawy, które można oglądać w Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie przybliżyła Katarzyna Gutowska, Główny Inwentaryzator tej placówki.
Piotr Kapusta z Muzeum Nowej Huty, oddział Muzeum Krakowa, w oparciu o własne doświadczenia wyjaśniał, jak stworzyć ekspozycję opowiadającą o sporcie.
Ostatni z prelegentów, Dariusz Kortko, redaktor naczelny katowickiej „Gazety Wyborczej” i autor cenionych książek, zastanawiał się, czy mtwórcy muzealnych wystaw mogą się czegoś nauczyć od reporterów.
Konferencję zakończył panel dyskusyjny „Czego pragną odbiorcy?”. Moderował go Piotr Żelazny, redaktor naczelny i szef wydawnictwa "Kopalnia - sztuka futbolu", a jego gośćmi byli uznani publicyści sportowi Michał Okoński ("Tygodnik Powszechny") i Paweł Czado ("Interia").
Fot. Artur Pławski